Przyroda kl. IV
Zadanie 1
Proszę wykonać plakat na kartonie A4 na temat „Wiosna w przyrodzie”
Zadanie 2.
W zeszycie przedmiotowym z przyrody opisz zmiany zachodzące wiosną w przyrodzie, dotyczące świata roślin i zwierząt.
Biologia kl. V
Narysuj w zeszycie przedmiotowym euglenę, ( rysunek w podręczniku str.77) zaznacz na rysunku wodniczkę, jądro komórkowe, chloroplasty, plamkę oczną i wić.
Biologia kl. VI
W zeszycie przedmiotowym ułóż i narysuj krzyżówkę, której hasłem jest wyraz: BEZKRĘGOWCE. Pytania do krzyżówki powinny dotyczyć organizmów bezkręgowych a więc: pierścienic, pajęczaków, owadów czy mięczaków.
- Ma wydłużone ciało, pokryte śluzem i żyje w glebie DŻDŻOWNICA
albo
- Owad w kropki, który lubi mszyce . BIEDRONKA
Biologia kl. 7
Zadanie 1
Zapisz w zeszycie temat BUDOWA I FUNKCJONOWANIE UKŁADU DOKREWNEGO. Przeczytaj temat z podręcznika ze str. 165-169 i odpowiedz pisemnie w zeszycie na pytania:
Co to są hormony? –str. 165
Jak działają hormony – str.167
Zadanie 2
Wypisz w formie tabelki gruczoły dokrewne i ich hormony – str.165
Biologia kl. 8
Ułóż i zapisz w zeszycie przedmiotowym krzyżówkę, której hasłem jest wyraz POPULACJA. Proszę aby pytania do krzyżówki dotyczyły zagadnień z ostatnich lekcji: organizm a środowisko oraz cech populacji.
Część druga
30.03.- 03.04.2020
Przyroda kl. 4
Zadanie 1.
Zapisz w zeszycie temat: CECHY ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO.
Przeczytaj z podręcznika ze str.161 co to jest środowisko przyrodnicze a następnie w zeszycie narysuj w formie tabelki lub wykresu podział środowiska na ożywione i nieożywione. ( podręcznik str.161)
Zadanie 2
Zapisz w zeszycie temat: WYPUKLE I WKLĘSŁE FORMY TERENU
Przeczytaj informacje z podręcznika ze str. 165 -169.
Przepisz do zeszytu:
Wypukle formy terenu to: pagórki, wzgórza i góry.
Wklęsłe formy terenu to: doliny i kotliny.
Narysuj w zeszycie pagórek i podpisz jego elementy, zaznaczając szczyt, wierzchołek, stoki i podnóże.
Biologia kl. 5
Zapisz w zeszycie temat: BUDOWA I RÓŻNORODNOŚĆ GRZYBÓW.
Przeczytaj informacje w podręczniku ze str. 81 – 85.
Przepisz do zeszytu:
Do grzybów należą organizmy jednokomórkowe ( drożdże, pleśniak) i wielokomórkowe ( grzyby kapeluszowe). Komórki grzybów mają jedno jądro lub kilka jąder oraz ścianę komórkową zbudowaną z chityny.
Odżywianie: cudzożywne, mogą też być pasożyty.
Oddychanie: tlenowe lub fermentacja.
Rozmnażanie: płciowo, bezpłciowo (pączkowanie, fragmentacja grzybni).
Pod notatką zapisz samodzielnie znaczenie grzybów w przyrodzie i życiu człowieka ( str. 84)
Biologia kl. 6
Zapisz w zeszycie temat: RYBY – KRĘGOWCE ŚRODOWISK WODNYCH.
Pod tematem narysuj rybę i zaznacz: głowę, oczy, pokrywy skrzelowe, płetwy ogonową, odbytową, grzbietową oraz płetwy brzuszne i piersiowe
Przepisz do zeszytu:
Ryby to zwierzęta zmiennocieplne, które żyją w wodach słodkich i słonych..Ich ciało ma opływowy kształt i jest pokryte łuskami i śluzem
Opisz samodzielnie w zeszycie jak rozmnażają się ryby jajorodne.
Biologia kl. 7
Zapisz w zeszycie temat: ZABURZENIA FUNKCJONOWANIA UKŁADU DOKREWNEGO.
Przeczytaj informacje z podręcznika ze str.170-172
Przepisz do zeszytu:
- Nadczynność i niedoczynność przysadki dotyczy hormonów tropowych (pobudzają pracę gruczołów dokrewnych tarczycy, nadnerczy, jajników, jąder) lub hormonu wzrostu ( karłowatość, gigantyzm)
- Zaburzenia czynności tarczycy: nadczynność, niedoczynność, choroba Hashimoto.
- Zaburzenia czynności trzustki, niedobór lub nieprawidłowe działanie insuliny powoduje cukrzycę.
Samodzielnie w zeszycie proszę opisać cukrzycę typu I, podając przyczyny, objawy, leczenie i profilaktykę. ( str.172)
Praca z e-podręcznikiem. Proszę zobaczcie sobie filmy i schematy: https://epodreczniki.pl/a/uklad-hormonalny/DtphNy1cH
a następnie wykonajcie zadania interaktywne pod tematem od 1-5.( jeżeli macie dostęp do komputera z Internetem)
Biologia kl. 8
Zapisz w zeszycie temat: KONKURENCJA
Przeczytaj temat z podręcznika ze str.93-96
Przepisz do zeszytu
Konkurencja czyli rywalizacja o te same ograniczone zasoby środowiska. Kiedy rywalizują ze sobą organizmy tego samego gatunku mamy wtedy konkurencję wewnątrzgatunkową, jeżeli rywalizują organizmy różnych gatunków, wtedy jest to konkurencja międzygatunkowa.
Konkurencja u roślin o dostęp do światła, wody i soli mineralnych oraz organizmy zwierzęce zapylające kwiaty i rozsiewające nasiona.
Konkurencja u zwierząt o: pokarm, dostęp do wody, partnera do rozrodu, terytorium, schronienie.
Samodzielnie w zeszycie napisz co to są oddziaływania antagonistyczne i nieantagonistyczne ( str.96)